Adwords / Annonsering

SafeLogic.se är en fullservicebyrå. Därför är det självklart att vi även sköter våra kunders annonsering på internet. Med oss så har du en grupp som är med dig hela vägen. Sedan är det så klart ni som bestämmer vilken frihet vi har i arbetet

Google Adwords, vad är det?

Google Adwords är alltså Googles program för annonsering. Sammanfattat innebär det helt enkelt att du betalar för att synas på Google. Oftast vid själva sökresultaten. Många företag tar sig själva an arbetet med Google Adwords trots att svårighetsgraden skiftar mycket beroende på bransch. Resultatet blir att många går minus och sedan ser det som bortkastad tid och pengar.

När det kommer till Adwords så gäller det att man är kunnig, följer annonserna noggrant och ständigt optimerar kampanjerna för att nå bäst resultat. Annonser måste sättas upp olika till olika målgrupper. Sedan måste de vara relevanta till sökorden man vill annonsera på samt sina egna produkter eller tjänster.

Hur lyckas man då?

En strategi vi brukar köra med är att vi annonserar både brett och smalt samtidigt. I samband med det följer vi ständigt upp vilka annonser det är som ger resultat. Alltså vilka annonser som konverterar. Att du får klick på en annons betyder inte samma sak som att den annonsen är lyckad. Det är en lång väg från att en besökare klickar på din annons till den köper något av dig. Därför är det så viktigt att arbeta med spårning, uppföljning och optimering. På så sätt kan vi faktiskt öka konverteringen och på så sätt genomföra lyckade annonskampanjer.

Google Quality Score

Adwords använder sig utav en poängskala på 1-10 som visar dels hur bra användarna uppfattar annonsen men också hur väl annonsen fungerar. Vi strävar efter att alltid ligga på minst sju i den skalan. När man gör det får man bättre exponering av Google och även företräde vid budgivningen på sökord.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *