Google shopping

Det som gör vår bransch så intressant är faktumet att det kommer uppdateringar på gamla funktioner och även helt nya vertikaler som kan användas på många olika sätt. Det är en ständig rörelse och det finns alltid nya saker att lära sig och förstå. Vill man vara bättre än sina konkurrenter (eller branschkollegor som vissa vill kalla det) måste man vara på tårna.

En av dessa nyheter är Google Shopping. Det är i och för sig ingen rykande färsk nyhet, vi har använt den för våra Adwords-kunder i många månader. Vi har å andra sidan inte skrivit någonting om Shopping, så på det viset är det nytt. Förmodligen har du redan stött på det medan du googlat runt på produkter:

Hur fungerar Google Shopping?

De fem bilderna överst är alltså en del av Google Shopping vilket är en ny typ av annons som e-handlare kan använda sig av. Dessa annonser visas endast på sökord som är sammankopplade med transaktion, alltså sökningar som görs inför ett köp. Du kommer inte få fram Google Shopping på en sökningen Eiffeltorneteftersom det är uppenbart att det inte ligger något intresse av transaktion bakom sökningen. Inte heller om du bara söker efter Adidas kommer några Shopping-annonser upp. Till exempel kan en sådan sökning vara för att få information om hur adidas grundades, vart huvudkontoret ligger eller hur aktiekursen står sig.

Däremot kommer sökordet adidas sko trigga Google Shopping eftersom att det är en nischad sökning efter en populär produkt som många köper på internet. Gör du ännu mer nischade sökningar, som adidas stan smith dam kan du vara säker på att Shopping visas.

Detta är alltså någonting som alla e-handlare bör ha med i sin digitala annonsering. Rent praktiskt fungerar allting via Adwords, där du kan importera excel-dokument med priser och produkter direkt. Även betalning sker som vanligt via Adwords.

I våra projekt med Google Shopping har vi kunnat se en konverteringsökning på lite drygt 20% över flera olika kampanjer. Självklart skiljer det sig beroende på produkt och utförande, men det kan ge ett hum om vad man kan förvänta sig.

Vi rekommenderar er alla som använder Adwords för produktspecifik annonsering att prova Shopping för att se hur det påverkar just din konvertering.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *